måndag 26 oktober 2009

Spänning i vardagen

I förrgår berättade Seynap på mitt jobb, att det var några kids som utförde någon slags kupp- där dom halloweenutklädda med äskiga masker går in i diverse restauranger och tigger pengar samt snor ur drickspotten.
Igår när jag jobbade kom dom in, och jag tror aldrig jag kännt ett sådant obehag mot någonting så litet. Tre stycken, två kanske åttaåringar(?) och en lika lång som mig, ungefär stormar restaurangen. De har jätteläskiga masker, och när vi går mot dom, försöker prata med dom och säger att dom inte får komma in- går dom mot oss utan ett ord och tränger sig på in i restaurangen. Jag känner att jag inte kan påverka så mycket, så jag går istället och vaktar drickspotten. Plötsligt ser jag en av ungarna gå rakt mot mig och just när den sträcker ut handen -slänger jag mig över drickpotten. Hon/han styr då handen mot godisskålen istället, och låtsas att det var godis den skulle ta. Tillslut får vi ut dom, men dom återkommer senare under kvällen och det är lika obehagligt då. Ungefär som i harry potter när dementorerna kommer.
Det lustiga är att, medan dom där ungarna + kort vuxen(?) gör mig helt kall inombords och rädd, är det folk som ger dom pengar och tycker att dom är gulliga. WEIRD.
Jag vet inte vad det är som är så obehagligt, men det är väl just att man inte ser deras ansikten, att dom är helt okontaktbara, att dom tränger sig på och man har ingen aning om vad dom är kapabla till.

Sen när jag och Serkan skulle gå till bussen, så gick vi förbi en bil där det låg en kille under. Jag säger någonting i stil med: "Oh look, it's a guy under the car. I didn't see him at first", sen hör vi någon vissla och killen gömmer sig. Serkan blir helt till sig, och säger att vi måste ringa polisen, för att dom håller på att stjäla bilen. Medan jag, naive och blåögd, säger åt honom att lugna sig, att killen förmodligen bara håller på att fixa bilen. Vi fortsätter gå, och Serkan berättar att det satt in kille på andra sidan kanalen som höll utkik, att det var han som visslade när vi gick förbi så att killen under bilen kunde gömma sig. Då inser jag att: 1 Varför skulle någon laga bilen klockan halv elva en söndagskväll, då man dessutom knappt ser någonting? 2 Varför skulle någon som lagar bilen gömma sig för oss? 3 Jag ÄR väldigt naive.
Jag börjar tänka i samma banor som Serkan, och blir misstänksam mot en kille som står 20 meter längre fram. Vi går mot honom, medan han går saktare och saktare. När vi slutligen passerat honom, inser jag att direkt vi kommit 5 meter i från honom - vänder han på klacken och går jättefort tillbaka åt andra hållet, hållet där bilen stod. En TILL inblandad?
Vid det här laget har vi lyckats hitta nummret till polisen, och förhoppningsvis, men troligtvis inte, hjälpte vår insats.
Okej det här var dagens spänning i vardagen. xo

Inga kommentarer: